fbpx

U bezglutenskoj prehrani je najvažnije dobro izbalansirati proteine koje se nalaze u žitaricama, kako zbog nutritivnih vrijednosti samih žitarica, tako i zbog njihove različite pripreme u receptima. Postoje razne vrste bezglutenskih žitarica: riža, kukuruz, proso, amarant, teff, a u bezglutenskoj prehrani se često koristi heljda, leblebija, soja i kinoa. Iako ne spada u žitarice, krompirov skrob je odličan dodatak u bezglutenskim receptima.

Kukurz

Ova žitarica bez glutena spada u lako svarljive namirnice. Odličan je za varenje i opstipaciju, jer sadrži celulozu i dijetna vlakna. Kukuruz ima i dosta skroba, zbog čega je glikemijski indeks GI oko 70, dok proizvodi od kukuruza imaju GI i do 75. Osobe koje boluju od dijabetesa i insulinske resistencije bi trebale da izbjegavaju ovu žitaricu zbog visokog glikemijskog indeksa. Kada je u pitanju brašno od kukuruza, preporučuje se brašno dobiveno od cijelog zrna, jer sadrži više vitamina i minerala. Kukuruz sadrži dosta vitamina B grupe, naročito B1, koji ulazi u sastav mnogih enzimskih reakcija. Od minerala sadrži magnezijum, kalijum i gvožđe. Lutein i zeaksantin su fitohemijska jedinjenja koja se nalaze u kukuruzu i pomažu očuvanju vida.

Proso

Proso je posljednjih godina nepravedno zapostavljen u ljudskoj prehrani, ali se lagano vraća i to ne kao hrana za ptice. To je žitarica bez glutena koja se vrlo brzo priprema, sadrži značajne količine cinka, hroma, kalcija, fosfora, željezo, magnezija i joda, a od vitamina sadrži vitamine B grupe, A i E vitamin. Proso sadrži veće količine sirovih biljnih vlakana, pa je odličan za probavu. GI je kao i kod kukuruza, oko 70. Ne preporučuje se u ishrani oboljelih od štitne žlijezde i hašimota, jer sadrži giotrogene materije koje otežavaju proizvodnju hormona štitne žlijezde.

Riža

Riža je žitarica bez glutena, koja je veoma lako svarljiva namirnica i sadrži biljne gume i pektine, a sadržaj celuloze se razlikuje kod integralnog, crvene i bijele glazirane riže. Smeđa riža ima GI 55, dok crveni ima 50 i on je najzdravija opcija od svih vrsta riže, ne samo zbog niskog GI nego i zbog većeg sadržaja hranjivih sastojaka, vitamina i minerala. Riža sadrži vitamin B grupe, a od minerala – fosfor, kalij, magnezij, kalcij i željezo. Bijela riža se preporučuje kod poremećaja sa varenjem i kod dijareje.

Heljda

Ova pseudožitarica ne sadrži gluten i ima mnogo više celuloze od ostalih žitarica. Za ljudsku ishranu se koristi oljuštena heljda, koja ima umjeren GI. Bogata je vitaminima B grupe, mineralima, posebno cinkom. Za razliku od drugih žitarica, bogata je aminokiselinom lizin. Heljda je lako svarljiva namirnica, odlična je kod problema sa varenjem, u dijeto-terapiji gojaznosti, kao i kod anemičnih osoba. Posebno se prepoučuje preko zime, jer zagrijava organizam, posebno kod prehlada.

Kinoa

Kinoa je žitarica bez glutena, koja je manje poznata kod nas. Može biti crvena, bijela ili crna i odličan je izvor biljnih proteina. Bogata je omega 3 masnim kiselinama, vitaminima B grupe, vitaminom E, zatim mineralima. Ima nizak GI indeks, pa je njena primjena vrlo značajna u dijeto-terapiji dijabetesa i insulinske resistencije. Preporučuje se da se prije upotrebe potopi u vodu da bi spala opna koja imaju gorak okus.

Sve ove žitarice su bezglutenske i imaju veliku primjenu kod raznih alergijskih stanja, autoimunih bolesti, posebno u ishrani male djece. Mogućnosti ima mnogo, raznih ukusa, samo je potrebno da se prilagode određenim stanjima i mogu, uz dobar odabir ostalih sastojaka, da se naprave prava kulinarska umijeća bez glutena.

Izvor : alergijaija.com


0 Comments

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Mini Cart 0

Your cart is empty.